Nálunk is mind kedveltebbek a korábban csak a déli országokban népszerű kerámiaburkolatok. A vásárláskor nem csak az esztétikai tényezőket kell figyelembe venni, hanem a minősítési értékeket is, a kopásállóság, a fagyállóság és a méretpontosság tekintetében. A megfelelő alapanyag azonban csak a siker egyik feltétele. Szükséges a szakszerű és gondos munkavégzés mind a burkolat aljzatához mind a lapok fektetéséhez.
A burkolat méretpontossága és a kalibráció
Mivel a kerámia burkolólap "élő", természetes anyag, amelyet égetéssel állítanak elő, mint ilyen, jellegénél fogva, eredendően "tökéletlen". Tehát ha 100 darabból 4 hibás, a szállítmány még I. osztályúnak minősül!
Számkód formájában szerepel az áru csomagolásán, az ún. kalibráció. A gyári méretosztályozás során kialakuló egyes csoportokat jelölik az ún. kaliberszámmal, ami a névleges mérettől való eltérést jelöli. Egy 10x20 cm-es, 950 °C-on égetett falicsempe sokkal méretpontosabb, mint pl. egy hatszor drágább, 40x40 cm-es gresporcelán padlólap. Tehát minél nagyobb méretű lapot használunk, annál szélesebb fugahézagot kell alkalmazni.
Színpontosság
A kerámialap többféle tónusa minden egyes égetésnél kicsit különböző lesz. Ennek megfelelően nem várható el, hogy a leszállított tétel azonos színű legyen a megrendeléskor megtekintett mintával. Az áru tónusát egyébként a gyártó egy betű- vagy számkód formájában feltünteti a dobozokon és raklapokon, és annak szerepelnie kell a forgalmazó által kiállított szállítólevélen is.
Tanácsos tehát a szükségesnél valamivel többet rendelni egy adott tételből, és a munka befejeztével legyen néhány doboz tartalék, mert később nem lehet majd ugyanabból az égetésből származó, azonos tónusú pótlást beszerezni.
Ki a felelős – aki gyártotta vagy aki lerakta?
A kivitelező felelőssége, hogy már az első néhány négyzetméter lerakása során észlelje, ha a lapok minősége valószínűleg nem felel meg a szabványnak, és a munka azonnali leállítása mellett erről a megbízóját értesítse. Ilyenkor azonnal reklamálni kell a forgalmazónál, aki a helyszínen közelítő pontosságú vizsgálatot végez, és ennek alapján általában dönt a reklamáció elfogadásáról vagy elutasításáról, illetve a továbbiakban szükséges vizsgálatokról. Ha a burkoló egy méretpontatlan vagy tónushibás lappal elvégzi a munkát, akkor azt saját felelősségére teszi, és a kivitelezési szabvány alapján ez tőle számon is kérhető, ha számla ellenében végeztette a munkát... Sajnos sok kereskedő a saját jó hírének védelmében némi utólagos árengedményt is ad hasonló esetekben, ezzel viszont hosszabb távon igen káros szokásjogot teremt.
A lapok forgalmazója az elvégzett burkolás után már csak a használat során kiderülő hibákért felelős, a rögtön feltűnő méret- és felületi problémákat csak a burkolás előtt tudja orvosolni az áru cseréjével vagy leértékelésével.